Pages

Tuesday, July 17, 2012


Bahasa menterjemahkan keperibadian

 Budi itu adalah hati, 
Bahasa itulah hati,

Rupanya boleh dilihati, 

Apabila berlaku budi dan bahasa, 

Itulah kenyataan seseorang,
Baik atau buruk hatinya, 
Setelah berbahasa dan berbudi, 




Bahasa di definisikan ialah suatu cara menyampaikan sesuatu dari satu orang ke yang lain nya dengan cara lisan mahupun tertulis.


Tapi Benarkah Bahasa Mempengaruhi Perilaku Manusia? mempertanyakan bahawa apakah bahasa mempengaruhi perilaku manusia atau tidak? Sebenarnya ada variabel lain yang berada diantara bahasa dan perilaku. Jika i benar, maka terbukalah peluang bahawa belum tentu bahasa yang mempengaruhi perilaku manusia, boleh  jadi realiti atau keduanya.Kehadiran realiti dan hubungannya dengan  lain, yakni bahasa dan perilaku, perlu dibuktikan kebenarannya. Selain itu, perlu juga teliti bahwa istilah perilaku menyiratkan penutur. Istilah perilaku merujuk ke perilaku penutur bahasa, yang dalam erti  komunikasi merangkumi sipendengar, pembaca, pembicara, dan penulis.


bahasa adalah sistem simbol dan tanda. Yang dimaksud dengan sistem simbol adalah hubungan simbol dengan makna. Oleh karena itu ,Dari uraian di atas dapat ditangkap bahwa salah satu cara mengungkapkan makna adalah dengan bahasa, dan masih banyak cara yang lain yang dapat dipergunakan. Namun sejauh ini, apa makna dari makna, atau apa yang dimaksud dengan makna belum jelas. Dan untuk pengetahuan tidak ada bahasa tanpa makna. Sementara makna adalah hasil hubungan bahasa dan yang realiti



Bahasa dan Perilaku Seperti yang telah diuraikan di atas, dalam bahasa selalu tersirat realitii. Sementara perilaku selalu merujuk pada pelaku komunikasi. Komunikasi akan  terjadi jika proses berjalan dengan baik.

No comments:

Post a Comment