Pages

Saturday, June 23, 2012


Kisah Rasulullah Selalu Lapar

                                Aisyah R.ha berkata, “tidak pernah keluarga Rasulullah s.a.w kenyang makan roti gandum. Tiga hari berturut-turut sejak beliau datang di Madinah sehingga beliau meninggal dunia.”

Suatu  riwayat yang diberitakan oleh Abu Nu’aim, Khatib, Ibn Al Najjar daripada Abu Hurairah R.A  dia berkata: “aku pernah datang kepada Rasulullah s.a.w ketika dia sedang bersembayang duduk, maka aku pun bertanya kepadanya:

“ ya Rasulullah! Mengapa aku melihat  engkau bersembayang duduk. Apakah engkau sedang sakit ya rasulullah? Jawab baginda: “aku lapar. Wahai Abu Hurairah!

Mendengar jawapan baginda itu, aku terus menangis sedih melihatkan keadaan baginda itu. Baginda merasa kasihan melihat aku menangis, lalu berkata: “wahai Abu Hurairah! Jangan menangis, kerana bertanya hisab di hari kiamat tidak akan menimpa orang yang hidupnya lapar di dunia jika dia menjaga dirinya sentiasa hidup di dunia”

                               

SubahanAllah…
sahabat mari kita sama-sama muhasabah diri. Kita hidup ini rasanya sangat mewah sedang rasulullah sanggup berlapar sehingga sembayang duduk,subahanAllah berlinang air mata ana masa kali pertama membaca kisah ini.. kita sahabat kalau perut lapar tunggu selepas makan dahulu baru melakukan solat kadangkala tidak sanggup untuk melapar..jom sahabat-sahabat semua kita fikir-fikirkan serta renung-renungkan apa yang boleh kita ambil iktibar dari kisah ini…. JJJ


Hadis Kudsi
abu hurairah meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Allah swt berfirman, “berinfaklah nescaya aku akan member nafkahkepadamu. Rasulullah kemudian berkata,  “tangan Allah sentiasa berisi penuh dan tidak akan pernah habis meskipun dinafkahkan siang dan malam. Apakah kalian mengetahui apa yang telah dinafkahkan oleh Allah swt sejak Dia menciptakan langit dan bumi? Sesungguhnya apa yang ada dari tangannya tadak akan pernah habis. Singgahsana-Nya ada diatas air, dan di tanganNya ada timbangan.
                                                                                                                ( Hadith Bukhari )

No comments:

Post a Comment